Ett verk är ett resultat av en konstnärlig verksamhet. Ett konstnärligt verk är originellt och självständigt, formas inte bara av en idé, ett motiv eller ett innehåll, utan också av dess form, uttryck och gestaltning.

En berättelse är en skildring av ett händelseförlopp, verkligt eller påhittat. I litteratur och dramatik är berättelsen en viktig del av verket, men fortfarande bara en hörnsten. Inte hela verket. Vem som helst kan återge en berättelse, inte alla kan göra berättelsen till ett verk.

Bokbranschen har allt mer blivit en kvantitativ industri. Allt ska kunna kvantifieras, jämföras, analyseras, vara grunden för nya beslut och satsningar. Varumärken, format, genrer, distributionsvägar, målgrupper, utmärkelser, försäljningssiffror.

En kvantitativ bransch kräver konsumenter. Konsumenter som vill ha nytt, som vill ha populärt, som vill ha snabbt, enkelt och billigt. Konsumenter som frågar efter lättidentifierade produkter. I just det här fallet nya, billiga, snabblevererade berättelser.

Jag är inte säker på att alla läsare verkligen är konsumenter. Jag är istället ganska övertygad om att många läsare vill utmanas och överraskas. Att de vill återvända till redan lästa böcker, prova nya oväntade författarskap, söka sig bakåt i en nyupptäckt författares tidigare produktion. Ett litterärt verk är nämligen inte statiskt. Det växer och utvecklas med sin läsare, kan följa honom eller henne genom livet, lämnas vidare till andra, bara finnas som en påminnelse om den man en gång var eller någon gång ville vara. Vara ointressant vid en tidpunkt, bli oumbärligt vid ett annat.

Själv har jag ett bibliotek med runt 2 000 titlar, böcker som jag har fått och köpt sedan jag var tonåring. Alla har jag läst minst ett par gånger. De böcker som inte håller för en andra eller tredje läsning eftersom hela upplevelsen byggde på en enkel berättelse som inte ger mer om man redan vet vad som ska hända ger jag bort istället för att spara, ofta med en känsla av att ha blivit lite lurad.

Litteratur kan och ska så klart vara underhållande. Men det behöver inte alltid vara lätt underhållning, och inte bara en engångsunderhållning. Precis som musik ska den kunna upprepas och återupplevas, som helhet eller i delar.

Hållbara verk för komplexa flerdimensionerade läsare istället för snabba berättelser för målgruppskodade konsumenter helt enkelt.